Trzy proste narzędzia, w których stworzysz interaktywną opowieść

Oczywiście każda gra wideo to na swój sposób interaktywna opowieść. Nawet najprostsze gry indie niosą ze sobą odrobinę narracji, mniej lub bardziej rozumianą dosłownie. Dziś będzie jednak o klasycznych grach tekstowych i o tym jak spróbować swoich sił w pisarstwie interaktywnym.

O moim zainteresowaniu interaktywnymi opowieściami pisałem chociażby przy okazji audiobooka 1812: Serce Zimy. Temat powrócił do mnie ze zdwojoną siłą przy okazji rozgrywki w 80 days więc z tej okazji wygrzebałem kilka przydatnych narzędzi dla osób, zainteresowanych tematem. Za ich pomocą stworzycie własną cyfrową grę paragrafową, ale również zaprojektujecie typowego RPG-owego questa, albo nieliniową fabułę swoje gry indie.

I to wszystko zupełnie za darmo.

dailykraken_inklewriter

Inklewriter

Jak pisałem, jestem świeżo po grze w 80 days, świetną grę tekstową w której klasyczna powieść Verne’a łączy się ze steampunkiem. Dziś już praktycznie niegrywalny model gry tekstowej został wyśmienicie przerobiony tak, żeby na powrót przyciągnąć uwagę graczy. Koniecznie spróbujcie jeśli jeszcze nie mieliście okazji.

Za powstanie tej gry odpowiada studio Inkle, twórcy Inkelwritera prostego narzędzia do tworzenia gier tekstowych. Za rekomendacje wystarczy fakt, że używano go podczas prac nad takimi grami jak Banner Saga i wspomniane już 80 days. Inklewriter ma prosty interfejs, możliwość natychmiastowego testowania oraz eksport do formatu Kindle. Dla bardziej zaawansowanych użytkowników istnieje możliwość eksportu do pliku json, który potem można użyć np. w Unity lub innym silniku.
dailykraken_twine

Twine

Twine może nie jest tak ładny jak aplikacja studia Inkle, ale nie można nie docenić jego przydatności. Oparta na interfejsie złożonym z boxów pozwala na łatwy ogląd całej interaktywnej historii i szybką edycję. Do tego całość można bezpośrednio przerobić na wersję HTML, żeby umieścić na swojej stronie. Zaawansowani użytkownicy docenią możliwość używania Twine’a wraz z JavaScriptem, CSS, obrazkami i zmiennymi.

Jako narzędzie dla deweloperów sprawdza się wyśmienicie. Dzięki niemu bardzo łatwo można prototypować rozgałęziające się historie i sprawdzać pomysły zanim rozpocznie się poważna produkcja.
mystory_dailykraken

My Story Editor

I na koniec malutka, ale bardzo przyjemna aplikacja do przeglądarki Chrome. My Story Editor to minimalistyczne narzędzie, w którym stworzycie własną krótką historię – z wariantami, wyborami, tekstem i obrazkami. Projekt powstał jako demonstracja tego jak łatwo można stworzyć tzw. aplikacje Chrome, czyli proste programy pisane za pomocą technologii webowych (HTML5, CSS3, JavaScript).

Możecie ją pobrać za darmo i zainstalować w przeglądarce przez Chrome Web Store. Działa oczywiście jedynie z przeglądarką od Google.


Komentarze możecie jak zawsze zostawić na Facebooku.